IT Processer
Fokus ligger på att etablera processer som baseras på ITIL:s ramverk inom IT Service Management och den efterföljande struktureringen av organisation, verktygsstöd samt tjänster som detta berör. Målsättningen är att definiera de övergripande processerna på en nivå som stödjer IT i dess ansvar att effektivt tillhandahålla tjänster till verksamheten.
I nulägesanalysen sker insamling av all information rörande IT-nära processer och de roller och funktioner som arbetar med eller berörs av dessa i organisationen. I arbetet ingår genomlysning av dokumenterade (och odokumenterade) processer, roller, ansvar inklusive dess policies, ägare, gränssnitt, input och output.
En utvärdering med rekommendationer baserad på nulägesanalysen tas fram. Mappning mot organisationen, dess verktygsstöd samt kompetens analyseras. Detta kan indikera organisatoriska och/eller tekniska förändringar och behov, vilka underbyggs av beslutsunderlaget: kompetensbyggnad, ägandeskaps-, roll- och ansvarsförhållanden, integrationsobjekt, dokumenteringsbehov etc.
I planeringen sker definitionen och dokumenteringen av processerna samt upprättandet av en förvaltningsmodell, hur processerna förhåller sig till befintliga IT-tjänster och dess leverans samt till de verksamhets- och/eller affärsnära processer som finns i organisationen.
I sista steget sker etablering varpå de nya rollerna, inklusive processägare påbörjar förvaltning av sitt ansvar genom att arbeta inom ramarna för de processer och i de verktyg som implementerats. Den kontinuerliga Plan | Do | Check | Adjust (PDCA) säkerställer att en process förhåller sig effektiv i förhållande till det uppdrag den ska utföra.