IT Förvaltning
Den primära målsättningen är att etablera en IT-förvaltningsmodell som förenar IT med verksamheten och där tydliga definitioner, ägandeskap, roller och ansvar är fastställda.
IT-förvaltningen stödjer IT-strategin och målsättningen är att tydliggöra styrning och gränssnitt för den löpande utvecklingen och förvaltningen av IT och därmed generera affärsnytta i organisationen.
I nulägesanalysen sker en genomlysning av hur IT-leveransen och dess system stödjer de verksamhets- och affärsnära processerna som används i organisationen. Detta omfattar identifiering av process-, data- och systemägare samt identifiering av hur segmentering och strukturering av ägandeskap ser ut mellan IT och verksamhet. För att uppnå detta intervjuas och analyseras roller inom IT och i verksamheten.
Resultatet utvärderas och utifrån underlaget beskrivs rekommendationer på en lämplig förvaltningsstruktur innehållande bl.a. beslutsmandat, beslutsfora, ansvarsroller samt prioriterings- och uppföljningsprinciper.
I planeringsfasen fastställs implementeringen av den fastställda förvaltningsmodellen och de investeringar och prioriteringar som krävs samt de målsättningar som kopplas till de ansvariga rollerna vars deltagande är en viktig del i den kommande etableringen.
I den efterföljande etableringen, genomförs förvaltningsstrukturen enligt den modell som fastställs. Målsättningarna för de överenskomna rollerna är att man uppnår;
- Tydliga och definierade förvaltningsuppdrag
- Effektiva förvaltningsobjekt
- Affärsmässighet och mätbarhet i förvaltningsorganisationen och
- Definierade och accepterade förvaltningsprocesser (inklusive processägandeskap)