IT Förvaltning

IT Förvaltning

Den primära målsättningen är att etablera en IT-förvaltningsmodell som förenar  IT med verksamheten och där tydliga definitioner, ägandeskap, roller och ansvar är fastställda.

IT-förvaltningen stödjer IT-strategin och målsättningen är att tydliggöra styrning och gränssnitt för den löpande utvecklingen och förvaltningen av IT och därmed generera affärsnytta i organisationen.

01 - Nulägesanalys 02 - Utvärdering 03 - Planering 04Grey - Leverantörsutvärdering 05Grey - Upphandling 06 - Etablering

I nulägesanalysen sker en genomlysning av hur IT-leveransen och dess system stödjer de verksamhets- och affärsnära processerna som används i organisationen. Detta omfattar identifiering av process-, data- och systemägare samt identifiering av hur segmentering och strukturering av ägandeskap ser ut mellan IT och verksamhet. För att uppnå detta intervjuas och analyseras roller inom IT och i verksamheten.

Resultatet utvärderas och utifrån underlaget beskrivs rekommendationer på en lämplig  förvaltningsstruktur innehållande bl.a. beslutsmandat, beslutsfora, ansvarsroller samt prioriterings- och uppföljningsprinciper.

I planeringsfasen fastställs implementeringen av den fastställda förvaltningsmodellen och de  investeringar och prioriteringar som krävs samt de målsättningar som kopplas till de ansvariga rollerna vars deltagande är en viktig del i den kommande etableringen.

I den efterföljande etableringen, genomförs förvaltningsstrukturen enligt den modell som fastställs. Målsättningarna för de överenskomna rollerna är att man uppnår;

  • Tydliga och definierade förvaltningsuppdrag
  • Effektiva förvaltningsobjekt
  • Affärsmässighet och mätbarhet i förvaltningsorganisationen och
  • Definierade och accepterade förvaltningsprocesser (inklusive processägandeskap)