IT Service Architecture

IT Service Architecture

Den primära målsättningen är att etablera en strukturerad modell där IT-tjänstekomponenter i olika nivåer och inom olika områden förhåller sig till varandra med en fastställd nomenklatur, fördefinierade egenskaper och dokumenterade processer. Samtliga tjänstekomponenter inom IT Service Architecture karaktäriseras av att de omfattar People |Technology | Process (PTP) som säkerställer att det tillförs ett  värde till de som använder tjänsten. Målet är att upprätta en modell som är uttömmande på tjänstekomponenter och som i så stor utsträckning som möjligt fyller de befintliga och kommande behov som verksamheten ställer.

01 - Nulägesanalys 02 - Utvärdering 03 - Planering 04Grey - Leverantörsutvärdering 05Grey - Upphandling 06 - Etablering

I  nulägesanalysen  sker insamling av information rörande befintliga IT-tjänster från den egna organisationen samt externa leverantörer. Dessa mappas därefter mot en tjänstemodell och kategoriseras beroende på om de utgör funktion eller infrastruktur. I arbetet ingår genomlysning av kontrakt – såväl interna som externa, tjänstebeskrivningar, servicenivå-avtal samt lösningsbeskrivningar och blueprints.

Resultatet utvärderas och utifrån underlagen fastställs rekommendationer kring:

  • Strukturering av IT Tjänstekatalog (Service Catalogue)
  • Intern leveranskapacitet av tjänster (PTP)
  • Extern leveranskapacitet av tjänster (PTP)
  • Mappning mot IT Strategi beträffande struktur, standarder och policies

I planeringsfasen sker definitionen och dokumenteringen av IT Tjänstekatalogen samt genomförs genomgång med berörda leveranskapaciteter, interna såväl som externa. Förvaltnings- och ägandeskapsmodell föreslås samt dess organisatoriska, kompetensmässiga och operationella påverkan.

I sista steget sker etablering varpå den nya IT Tjänstekatalogen och dess förvaltning påbörjas. Rollerna för ägandeskap och uppföljning av People |Technology | Process för varje IT-tjänstekomponent initieras utifrån dess ansvar i organisationen.