IT Strategi
Den primära målsättningen är att etablera en IT-strategi som svarar mot företagets övergripande målsättning och vision. Målet är att strategin ska vara konkret och väl förankrad.
I nulägesanalysen sker en genomlysning av hur IT-leveransen linjerar mot företagets övergripande strategi och vision och hur väl IT-strategin förvaltar de krav detta innebär på att generera affärsnytta. För att uppnå detta analyseras förhållandet mellan IT och dess kunder i verksamheten.
Resultatet utvärderas och utifrån underlagen fastställs rekommendationer kring:
- Vad IT ska erbjuda och leverera och till Vem
- Hur IT ska göra detta för att generera affärsnytta
- Hur IT ska utföra detta på mest effektiva vis
I planeringsfasen fastställs målsättningen med strategin och de ”critical success factors” som behöver uppnås för att lyckas. Därefter fastställs de investeringar och prioriteringar samt vilka strukturella förändringar som krävs inom People | Technology | Process (PTP) för att säkerställa framgång.